v

2.Mediji i vreme koje DECA PROVODE UZ MEDIJE



U ovom (drugom) poglavlju:
O istorijskom razvoju pojedinih vrsta medija
Upoređvanje televizije i informacione tehnologije
Podela medija
Upoređvanje vremena koje deca provode ispred računara i televizora

Delovi teksta:
Kada smo saznali koliko je računar prisutan u dečijem životu logično je da počnemo da se pitamo koliko vremena deca provode uz ovu tehnologiju? Možda i vi uviñate da oni koji priželjkuju proterivanje računara iz dečijeg života govore samo o vremenu koje deca provode
ispred njegovog monitora i lošem uticaju kompjuterskih igara sa agresivnim sadržajima. Oni ne uviñaju sve pozitivne i kreativne potencijale koje informaciona tehnologija može da pruži detetu I obrazovnom procesu i zbog kojih su oni drugi, koji su otkrili ove mogućnosti, vesniji njene svetle budućnosti. A možda vam se, kao i meni, čini da se mnogo veći problem, na samom početku korišćenja medija od strane dece, nalazi u vremenu koje ona provode za monitorom TV-a. Želela sam da otkrijem činjenice.


„Za razliku od Srbije, u Hrvatskoj su vaspitno-obrazovne ustanove daleko bolje informatički opremljene, ali se ispostavilo da sama tehnika ne rešava problem. Reformski obrazovni koncept, koji predviđa informatičko opismenjavanje već u vrtiću zapeo je upravo na samom početku obrazovnog sistema... Čak 40% vaspitača i učitelja se izričito protivi korišćenju računara u ovom dečijem uzrastu, oko 46% prihvata tu mogućnost pod uslovom da se vrši rigorozna kontrola sadržaja, ali I iskazanih posledica u ponašanju dece, a svega 14% gaji uverenje da će korišćenje računara značajno unaprediti vaspitno-obrazovne mogućnosti.“
Izvor ovog teksta: „Da li je računar Babaroga?“, Ebit 33 Obrazovanje – Hrvatska, preuzeto iz časopisa „Ekonomist“ sa sajta
www.ekonomist.co.yu./magazin/ebit/33/obr/obr2.htm

...

Razmislimo o razlikama, izmeñu televizije i informacione tehnologije (računar, drugi hardverski elementi, Internet), prvenstveno kada posmatramo način na koji biramo sadržaje koje gledamo. (Slika 5)




Slika 5: Jedan pogled na razliku između televizije i informacione tehnologje

Osim navedenih razlika u načinu na koji biramo sadržaje nije loše da razmotrimo i uporedimo neke od osobina ova dva medija: televizija i računar sa Internetom. (Slika 6).


Slika 6: Pregled osobina dva medija

Osim navedenih razlika u načinu na koji biramo sadržaje nije loše da razmotrimo i uporedimo neke od osobina ova dva medija: televizija i računar sa Internetom. (Slika 6).

Prema rezultatima istraživanja koje je 2007. godine uradilo Udruženje vaspitača Beograda deca od: tri do šest godina starosti, prosečno dnevno provode vreme gledajući televizor:
Deca od tri godine - radnim danom 95 minuta, a vikendom 135
minuta
Deca od četiri godine - radnim danom 110 minuta, vikendom 170 minuta.
Deca sa pet godina - radnim danom 110 minuta, vikendom 175 min.
Deca od šest godina - radnim danom 105 minuta, a vikendom 150 min. (Slika 8).
Autori ovog projekta napominju da je najkraće navedeno vreme iznosilo 30 minuta, a najduže 360 minuta (šest sati)!?



Slika 8: Prosečno vreme provedeno uz televizor i računar

...

Važno je i da zapazimo da se sa povećanjem korišćenja računara ne smanjuje vreme provedeno uz televizor. Prema navedenim podacima beogradska deca od 3 do šest godina prosečno provode DVA SATA I JEDANAEST MINUTA ispred računara i televizora.

...

Istraživanje3 obavljeno 2007. godine u Americi dalo je rezultate po kojima: Deca od 2 do 18 godina provode 5 sati i 29 minuta ispred različitih medija, odnosno deca od:
2 do 7 godina 3 sata i 34 minuta a
od 8 godina i više 6 sati i 43 minuta.
Izvor: Donald F. Roberts, Ph. D. Stanford University, Ulla G. Foehr, Victoria J. Rideout, Mollyann Brodie, Pj. D. Henru J., „Kids & Media & the New Millennium’’, A Comprehensive, „National Analysis of Children’s Media Use'', Kaiser Family Foundation (www. kff. org), 1999.

...

Opsežno istraživanje koje je obuhvatilo 15.000 dece od 6 do 16 godina u jedanaest različitih zemalja Evrope i Izraela, izvršeno 1997/8. godine, bilo je osnova za pisanje knjige „Young People and New Media“ („Mladi ljudi i novi mediji“), 2002. godine. U njoj su, pored obilja drugih podataka, izneti podaci o prosečnom vremenu koje deca provode uz različite medije.

...

Zaključili smo da deca svih uzrasta provode mnogo vremena uz televizor. Do, oko šeste godine, računar biva sve interesantniji a da se, nasuprot očekivanju, vreme gledanja televizije ne smanjuje sa većim korišćenjem računara. Zašto? Takoñe, navedeni podaci su ukazali da deca od 9 do 14 godine provode najviše vremena ispred monitora računara i televizora, u poreñenju sa decom drugih uzrasta. I ovo je pitanje koje traži svoj odgovor.Vreme koje deca provode uz medije čini se neverovatnim, nemogućim, neostvarljivim... Moraćemo bolje da shvatimo šta se tu STVARNO dešava. Zato ćemo proširiti naše istraživanje i pokušati da saznamo nešto više o načinu na koji deca provode slobodno vreme.


Delovi ovog teksta mоgu se objavljivati samo uz navođenje izvora i autora.